Af Mie Koustrup Sørensen
I psykiatrien er vold og trusler et af de største arbejdsmiljøproblemer, og det er et problem, der kræver løsninger. Konflikthåndtering og forebyggelse af vold anses derfor hos Region Hovedstadens Psykiatri, som vigtige redskaber i det daglige arbejde. Dels for at beskytte de ansatte og patienterne, og dels for at nedsætte brugen af tvang.
Andres historier som inspiration
I psykiatrien er en af hverdagens udfordringer, at en dag der starter roligt kan udvikle sig og blive konfliktfyldt. Håbet er, at e-læringsprogrammet Pas på din kollega - og dig selv kan være med til at styrke medarbejdernes håndtering af konfliktsituationer ved at sætte det på dagsordenen.
”Programmet kan fx bruges på temadage og personalemøder for på den måde, at få sat gang i dialogen. E-læringsprogrammet er fuld af gode erfaringer fra vores kolleger – fra dem, der ”har skoene på”, fra dem med fingeren på pulsen i det daglige”, lyder det fra Nethe Plenge, som er arbejdsmiljøkonsulent ved HR-afdelingen hos Region Hovedstadens Psykiatri.
E-læringsprogrammet Pas på din kollega – og dig selv er oprindeligt udviklet til medarbejdere, og kan bruges på personalemøder og temadage. Programmet er bygget op omkring en række dilemmaer, som alle formidles åbent og ærligt, i små filmklip, af ansatte i psykiatrien. Dilemmaerne er hentet fra kollegernes hverdag og består derfor af genkendelige situationer. Et dilemma kan eksempelvis udspille sig ved en uenighed blandt medarbejdere om, hvordan en konfliktfyldt situation skal håndteres. Der skal i situationen træffes vigtige beslutninger, og hvis ikke kollegerne er enige kan uenighederne føre til optrapning i stedet for afværgelse. Ved at sætte et sådan dilemma op for brugerne af programmet, er meningen, at de skal reflektere over situationen og diskutere den i forhold til deres egen hverdag.
Historierne formidles i et ”før, under og efter”-perspektiv, så arbejdet med programmet præsenterer brugerne for et bredere perspektiv på situationer, der fx involverer vold og trusler. Det betyder at historierne kan bruges til at skabe dialog omkring, hvordan uheldige situationer kan afværges, håndteres og forebygges.
Refleksionerne over andres erfaringer skal bruges med tanke på den arbejdsmiljømæssige vinkel, der ligger i titlen. I et job, hvor vi arbejder med mennesker med særlige behov, skal vi passe på hinanden. Vi skal passe på vores kolleger og på os selv. Og det er vigtigt, at vi også passer på patienterne. At få sat ord på en svær situation, ved hjælp af andres erfaringer, kvalificerer også medarbejderne til at forholde sig til, hvor man selv står, hvis der er en konflikt under optrapning eller hvis man kommer ind midt i en voldsom situation.
Tanken med programmet Pas på din kollega – og dig selv er netop at inspirere og at kvalificere medarbejderne, og Nethe Plenge slår fast, at
”Nyansatte er ofte de mest udsatte, og derfor sætter vi særligt ind over for dem. Senest et halvt år efter ansættelse, skal alle nye medarbejdere med patientkontakt deltage på konflikthåndteringskursus. Selv om vold og trusler ikke skal være det, der fylder, er det vigtigt at vi sikrer bedst muligt, at det er trygt at arbejde i psykiatrien.”
At sende de ansatte på kurser og at styrke deres faglige kompetencer, udgør en indsats for at gøre det trygt at være i psykiatrien. Alligevel er en udfordring, at efter kurserne glemmer vi det ofte, det vi lærte. Derfor er en anden obligatorisk del af den voldsforebyggende indsats, at alle skal holde de konflikthåndterende kompetencer ved lige. Til at hjælpe med det, har Region Hovedstadens Psykiatri uddannet deres egne vedligeholdelsesinstruktører, som laver træningsprogrammer på centrene. Det sikrer, at der følges op på den læring, der er i kurserne.
Gode erfaringer er brugbare
En opgave for ledergruppen er at sørge for at medarbejderne kommer på relevante kurser, og at der følges op på den viden, som medarbejderne kommer tilbage med. Lederens ansvar består også i, at sørge for at der bliver fulgt op på konfliktfyldte situationer, som har haft indflydelse på medarbejdernes hverdag. Det, at de bærer ansvaret, betyder også, ifølge Nethe Plenge, at
”… der i Region Hovedstadens Psykiatri er stor opmærksomhed på at støtte lederne i, at passe på deres medarbejdere, som skal passe på hinanden og have dagligdagen til at køre”.
Derfor blev der udviklet endnu et e-læringsprogram, nu med titlen: Pas på din kollega og dig selv - Leder. Programmet er bygget om efter samme princip som programmet til medarbejderne: Der præsenteres dilemmaer og udveksles erfaringer, som lederne kan bruge som inspiration i deres eget arbejde. De mest nødvendige faktuelle oplysninger findes i form af en lille test, der også ligger på web-siden.
Som konsulent i HR afdelingen har Nethe Plenge også gavn af lederprogrammet. Programmet har nemlig en tællemekanisme som gør, at der kan føres statistik over, hvor mange gange og under hvilken kategori, der bliver svaret forkert i den indbyggede test. Til trods for, at svarene er anonyme, er de ikke desto mindre brugbare. Nethe Plenges opgave er at finde ud af, hvor og hvordan det kan være gået galt. Det kan både handle om den interne kommunikation, men også om, at lederen selv ikke er opmærksom på de mange opgaver og muligheder, der ligger i forbindelse med den voldsforebyggende indsats.
”Det vigtigste er at vi passer på os selv og hinanden – at vi får sat fokus på situationer der enten er eller kan blive til konfliktfyldte situationer. Gode erfaringer er derfor vigtige redskaber, når vi skal arbejde aktivt med forebyggelse og håndtering.”
De to e-læringsprogrammer er blevet til i et samarbejde med kommunikationsbureauet Great Communication.