Del: - -

Ny plakat: Find vidnetyperne og forebyg mobning

Branchearbejdsmiljørådet Social & Sundhed har udgivet en ny plakat, der viser seks typiske måder, kollegaer reagerer på, når de er vidne til mobning på arbejdspladsen.

Af Sanne Maja Funch

Din reaktion som kollega har betydning for, om konflikter udvikler sig til mobning. Find kuglestøberen, assistenten, den passive, mægleren, sympatisøren og forsvareren på plakaten – og lær din egen reaktion at kende, når du er vidne til en konflikt.

Se plakaten "Grib ind" her.

Sådan bør du reagere, når du er vidne til konflikter

Branchearbejdsmiljørådet Social & Sundhed har udgivet en ny plakat, der viser typiske måder, kollegaer reagerer på, når de er vidne til konflikter på arbejdspladsen. 

Australsk forskning viser, at vidner til mobning ofte enten er allierede med mobberen eller den mobbede. Vidnerne placerer sig et sted mellem disse to yderpunkter alt efter, hvor aktivt de tager del i konflikten.

Kuglestøberen, assistenten, den passive, mægleren, sympatisøren og forsvareren er personificeringer af seks typiske reaktioner. Det er vigtigt at kende sin egen reaktion som kollega, når bølgerne går højt. Vidnerne spiller nemlig en afgørende rolle i forhold til at bremse konflikter og mobning:

»Vidnerne er et vigtigt redskab til at undgå udvikling af mobning, fordi de er den tredjepart, der kan gå ind og løfte en konflikt ud af den personlige krig og arbejde med de modsætninger, der udløste konflikten,« siger Charlotte Bloch, lektor ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet, der som den eneste danske forsker har undersøgt vidnernes rolle, når kolleger mobber hinanden.

Øjnene på bolden

Forholder et vidne sig passivt, mens en konflikt trapper op, bidrager vidnet ikke til at løse problemet. En god reaktion er derimod, når vidnet træder til i rollen som neutral mellemmand, der hjælper parterne med at holde fokus på bolden:

»En konflikt bliver farlig, når det ikke længere er vagtplanen, den er gal med, men dig som kollega. Det er en træningssag at spotte, men det er afgørende, at man lytter til den anden og virkelig prøver at forstå, hvor man er uenig,« siger Annie Høegh, professor ved Psykologisk Institut på Københavns Universitet.

Det gælder også, hvis konflikten bunder i gnidninger af mere personlig end faglig karakter, siger Charlotte Bloch:

»Det er meget vigtigt, at vidnet ikke identificerer sig med den ene eller den anden part, men tager en snak om de gnidninger, der er. Den snak skal tage udgangspunkt i fælles normer og en gruppeidentitet, som arbejdspladsen skal sørge for at definere, så man har en referenceramme for, hvordan man opfører sig.«

Download plakaten "hvordan griber vi ind?" gratis her.

Læs mere om vidnetyperne og forebyggelse af mobning i inspirationshæftet Fri for mobning her.


Senest revideret den 25. august 2020