Af Amalie Ebler Blichfeld
Hjemmeplejen Bornholms Regionskommune oplevede udfordringer med at koordinere indsatser for borgeren på tværs af lovgivning, vagter og afdelinger
- Før koordinerede man ikke på tværs, men det var situationsbestemt, hvor man så på, hvad der var af problemer i dag for Fru. Hansen. Vi havde ingen konkret dagsorden til vores møder, fortæller hjemmeplejeleder Charlotte Lind fra Bornholms Regionskommune.
Styringsmodel for mødet
Til mødet er der kommet en styringsmodel, der viser, hvordan man såvel før og under som efter mødet skal arbejde. Hjemmeplejen Bornholm Regionskommune har i den forbindelse ansat én til at være mødeleder, som er neutral og kan styre slagets gang under mødet. Nedenfor ses modellen, som Hjemmeplejen på Bornholm har brugt til deres møder.
FØR mødet er det vigtigt, at medarbejder har talt med borger om rehab-målet, og at man ved hvilke udfordringer borgerne står i lige nu. Der skal være en klar rollefordeling, en dagsorden, teknik og forplejning skal være i orden.
UNDER mødet er der velkomst, hvor det er vigtigt at alle får præsenteret sig for hinanden, mødet starter præcist, der er styring af de faglige indlæg og nogle får ansvaret for, at der bliver samlet op.
EFTER mødet er der en opfølgning, hvor både aftaler bliver fulgt i hus, og information bliver givet videre til de berørte borgere, evt. pårørende, kolleger og samarbejdspartnere.
De 14 spilleregler for mødet
Ved afholdelse af mødet, er der blevet lavet spilleregler. Forsker Ib Ravn fra DPU – Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse har i samarbejde med medarbejderne lavet spillereglerne. De startede med 13 spilleregler, der bl.a. er forberedelse til mødet, holde talerækken og huske at fejre succeshistorierne. Siden er der kommet endnu en spilleregel at mobiltelefoner skal være slukket.
Borgeren er i fokus
Til hvert møde er der op til ti borger på dagsorden, hvilket de kan nå på én time. Der ses en koordineret indsats
- Før og efter mødet er kontaktpersonen ude og snakke med borgeren, så de ved hvad der sker. Det har betydet, at borgerne kan mærke at personalegruppen får snakket sammen og koordineret opgaverne.
Charlotte Lind forsætter med at fortælle om en episode
- En af vores borgere oplevede, at der kom en ny medarbejder hjem til borgeren for at hjælpe. Her begyndte medarbejderen at smøre madder, men blev afbrudt af borgeren: ”Stop jeg er ved at blive rehabiliteret.
Giv plads til træning
Efter rehabiliterings møderne er i gangsat har det haft gode effekter
- Vi har set det har haft positive resultater, som har styrket tværfagligheden og øget faglighed, samtid er det blevet mere effektivt og der sker en meget bedre koordinering.
Hjemmeplejen på Bornholm er godt i gang med at få etableret rehabiliteringsmøder, og Charlotte Lind giver et råd videre
- Det er vigtigt at give plads til træning, det er ikke noget man kan lige med det samme.
Baggrund
Hjemmeplejen Bornholms Regionskommune er en del af projektet Fremfærd Ældre, der blev etableret som en del af overenskomst 2013 og videreføres med overenskomstfornyelse i 2015. Projekt Fremfærd er en samarbejdsaftale mellem KL og Forhandlingsfællesskabet.
I projektet blev der set på det tværfaglige rehabiliteringsmøde. En model som er blevet udviklet af praktikere og forskere. Her ser man på, hvordan man kan holde et godt møde, hvor komplekse rehabiliteringsforløb kan koordineres på tværs af faggrupperne.
I samarbejde med Gladsaxe Kommune blev forskellige faggrupper sat på skolebænken, for at lære og få værktøjer til at holde et godt møde.
Her kan du læse mere om Projekt Fremfærd