Del: - -

Røde, gule og grønne dage hjælper mod stress

På Specialcenter Kalundborg har klare definitioner af opgaverne og en kultur for samarbejde hjulpet medarbejderne med at bekæmpe stress.

Af Sanne Maja Funch

Dagen er grøn, når en borger på Specialcenter Kalundborg kommer op om morgenen, i bad, på job og pædagogen har tid til at gå en tur med ham om eftermiddagen. For grønne dage er de dage, hvor alle er på arbejde, og tiden rækker til at klare de praktiske og administrative opgaver og desuden yde den ekstra omsorg, der hæver kvaliteten og giver jobbet mening.

På gule dage, derimod, falder flødeskummet fra, og på røde kan medarbejderen kun forvente at nå de mest nødvendige opgaver.

Specialcenter Kalundborg yder pædagogisk og praktisk støtte til knap halvandet hundrede borgere med varige funktionsnedsættelser som f.eks. fysiske handicaps, sindslidelser eller udviklingshæmning.

I en tid, hvor kvalitetsstandarder sænkes, og tempoet er højt, forebygges stress her på centret med en klar definition af de opgaver, der skal og kan nås på en given dag.

"Vi prøver i organisationen at gøre meget ud af kan-opgaver versus skal-opgaver, for mine kollegaer går på arbejde med psyke og sjæl og ikke kun deres krop, og det er en stressfaktor, når man ikke føler, man kan nå sine ambitioner," siger Lasse Methmann, en af fem arbejdsmiljørepræsentanter på Specialcenter Kalundborg.

Nabohjælp er stressværn

Kalundborg Specialcenter startede indsatsen mod stress i 2009. Her flyttede tre bosteder i nye bygninger, blev slået sammen med et støttecenter og blev til Specialcenter Kalundborg. Nye opgaver, nye kollegaer og færre hænder til arbejdet var blandt de stressfaktorer, tillidsfolk, AM-repræsentanter og centrets teamledere vidste ville opstå.

Derfor startede de med det samme en indsats mod stress, hvor de lod sig inspirere af Odense Universitetshospital. Hospitalet arbejdede med at nedbringe stress ved at klarlægge, hvilke opgaver der skal nås på hhv. røde, gule og grønne dage.

Specialcenter Kalundborg har 90 pædagogiske medarbejdere fordelt på to bosteder, dagtilbud samt hjemmevejlederteam. Samarbejde var fra starten et nøgleord, hvis tilgangen med prioritering skulle fungere.

Det gjaldt på den ene side samarbejdet mellem teamledere og tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, der skulle gøre prioritering til et fælles anliggende for alle medarbejdere:

"Vi ville have tilgangen rundt i hele organisationen, og der har været arbejdet med det i de fleste teams. Vi har talt om, hvilke opgaver, vi har, og vi har simpelthen lavet brainstorms og konkrete skemaer for, hvad der er skal-opgaver, og hvad der er kan-opgaver," siger teamleder Hanne Bruhn-Jensen.

På den anden side gjaldt det om at skabe en kultur for samarbejde. Den kultur hjælper medarbejderne i dag, så de kan hente aflastning fra andre teams, når det brænder på. På den måde oplever de sjældnere de hårde, røde dage:

"Hele pointen i forhold til at minimere stress er, at man er opmærksom på hinandens tilstand. Har ét team en rød dag, mens andre har en grøn dag hjælper man hinanden på tværs, så alle får en gul dag," forklarer Annette Dyrby, der ligeledes er teamleder på centret.

Vi-kultur

Nabohjælpen fungerer. I dag afføder røde dage "per automatik" hjælp fra mindre belastede teams, siger AM-repræsentant Lasse Methmann.

Men hvordan skaber man en kultur, hvor kollegaerne tilbyder at påtage sig mere arbejde og ikke bare passer deres eget?

"I mit hus har vi italesat den kultur. Vi taler om, at man som medarbejder har en forpligtelse til at hjælpe hinanden. Det gælder både i forhold til at sige, at man har en nem dag og derfor tid at dele ud af, og hvis man har en svær dag og brug for hjælp," siger teamleder Hanne Bruhn-Jensen.

"Selv om vi er mange, har vi en målsætning om, at vi er et vi," supplerer Lasse Methmann.

Siden starten i 2009 har Specialcenter Kalundborg oplevet et mærkbart løft i arbejdsglæden. Fra de indledende APV'er og til i dag er der "himmelvid" forskel, fremhæver AM-repræsentanten. F.eks. anfører medarbejderne ikke længere, at de føler, at de har ringe indflydelse på arbejdsdagen, og at ledelsen bestemmer alt.

Tæt på virkeligheden

Specialcenter Kalundborg sørger for at fastholde den indsats, der altså giver resultater. Udover skemalagte møder i f.eks. AMR- og MED-udvalg, årlige temadage for hele organisationen og skiftende projekter inden for arbejdsmiljø er stemningen til daglig præget af åbne snakke om arbejdsmiljø.

Lasse Methmann og de øvrige AM-repræsentanter har frie hænder til at starte samtalerne "ad libitum" i centrets team. Mere bemærkelsesværdigt er måske, at han også byder lederne velkommen inden for, når udfordringerne vendes.

En sådan indbydelse kræver, at medarbejderne stoler på deres leder. Spørger man Hanne Bruhn-Jensen udspringer tilliden netop af, at lederne forstår den hverdag, medarbejderne opererer i, og har påtaget sig ansvaret for, at opgaverne glider:

"Jeg tror, at medarbejderne har den tillid til os, fordi vi er til stede og anerkender den virkelighed, de arbejder i. Vi forstår og italesætter, at tingene kan være svære, men vi taler også om de succeser, som vi har," siger hun.


Senest revideret den 25. august 2020